Mówicie czy rozmawiacie?

wtorek, 26 sierpnia 2025

 :: Dołącz do grupy online "Rozmowy, które łączą" >>

Nie rozmawiacie, tylko mówicie❓

 
To się zdarza każdej parze, ale można to zmienić.
Na pewno znasz ten scenariusz: wracacie do domu po całym dniu, zmęczeni i pełni wrażeń (nie zawsze tych pozytywnych). Na pytanie „Jak było w pracy?” odpowiadasz „W porządku” i zapadasz w ciszę.
Mówicie do siebie, ale tak naprawdę nie komunikujecie się, tylko przekazujecie sobie informacje. To częsty mechanizm, ale z czasem może prowadzić do coraz większego dystansu w relacji. 🗣️ Gdy takie sytuacje się notorycznie powtarzają, ludzie zaczynają funkcjonować jako współlokatorzy, a nie bliscy sobie ludzie.
Na co dzień obserwuję, jak subtelna jest granica między mówieniem a prawdziwą komunikacją. Kiedy w relacji brakuje uważności, mówimy do siebie, ale nie słuchamy. Słuchamy, by przekazać informacje, a nie po to, by zrozumieć drugą osobę. Nie mówiąc już o empatyzowaniu z nią.
Kluczem do bliskości nie jest tylko ilość rozmów, ale ich jakość.
 

Czym więc jest ta „dobra komunikacja”❓

To coś więcej niż słowa. To proces, który łączy w sobie trzy kluczowe elementy:
 
📍 Uważność na drugą osobę - kiedy rozmawiacie, odłóż telefon. Spójrzcie na siebie. Wasz mózg i ciało potrzebują sygnału, że ten moment jest ważny. Dziecko, które wraca ze szkoły i chce opowiedzieć o swojej frustracji, potrzebuje uwagi rodzica bardziej niż jakichkolwiek rad. A już na pewno nie rodzica który utknął w telefonie. To samo dotyczy partnera. Twoje patrzenie na drugą połówkę i 100% uważność mówi: „Jesteś ważny/a, słucham cię, bo cię kocham”.
 
📍 Uznanie emocji to najpotężniejsze narzędzie w relacjach. Uznanie tego co czuje druga strona to nie to samo co zgoda. To zrozumienie i potwierdzenie uczuć drugiej strony. Zamiast mówić „nie masz się czym przejmować”, spróbuj powiedzieć „rozumiem, że to cię martwi”. Uznając emocje innych, tworzysz poczucie bezpieczeństwa i zaufania, które jest fundamentem każdej bliskiej więzi. 🫂
 
📍 Komunikaty Ja - zamiast atakować słowami „Ty zawsze to robisz!” (wzajemne obwinianie się jest niestety nagminne!), spróbuj mówić o swoich uczuciach. Zamiast „Nigdy mi nie pomagasz!”, spróbuj powiedzieć „Czuję się samotny/a i przytłoczony/a, kiedy cały ciężar spada na mnie”. Ten prosty zabieg zmienia rozmowę z kłótni w dialog i pozwala wyrazić swoje potrzeby bez ranienia drugiej osoby.
 
Dobrze wiem, że po całym dniu pracy, opiece nad dziećmi i w natłoku spraw, wdrożenie tych zasad może wydawać się trudne. Ale pomyśl o tym w sposób metaforyczny - komunikacja jest jak powietrze dla relacji. Jeśli jest zanieczyszczone, trudno jest oddychać. Dlatego warto zadbać o to, aby wspólna rozmowa była świeża i czysta. ❤️
 
Spróbuj dzisiaj z uważnością posłuchać drugiej strony. Może dowiesz się czegoś nowego. 🗣️
 

Dołącz do grupy online "Rozmowy, które łączą" >>

Aneta Styńska
psycholog, certyfikowany terapeuta par, psychoterapeuta w trakcie szkolenia

 

Wybierz usługę, specjalistę i termin

Usługa
Aneta Styńska
Aneta Styńska
Psycholog
Psychoterapeuta
Trener żywienia
Diagnostyka
Anna Jabłońska
Anna Jabłońska
Psycholog
Seksuolog
Psycholog dziecięcy
Terapeuta środowiskowy
Alicja Krawczyk
Alicja Krawczyk
Psycholog
Doradca zawodowy
Terapeuta SFBT
Diagnostyka
Hanna Świerczewska
Hanna Świerczewska
Psycholog
Psychotraumatolog
Psychoonkolog
Psycholog dzieci i młodzieży
Terapeuta par
Terapeuta uzależnień
Łukasz Choinkowski
Łukasz Choinkowski
Terapeuta uzależnień
Barbara Wysocka
Barbara Wysocka
Psycholog
Terapeuta SFBT
Trener EEGBiofeedback
Psycholog transportu

Jak kupować? Wybierz produkt odpowiedni dla Ciebie Podaj nam swoje dane Dokonaj opłaty Aktywacja następuje w ciągu 24 godzin od momentu wpłaty środków

Jeżeli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, zadzwoń pod numer alarmowy 112 (Polska) lub udaj się do najbliższej jednostki pogotowia ratunkowego lub policji. Możesz również skorzystać z bezpłatnego kryzysowego telefonu wsparcia. Numer dla dorosłych tel. 116 123 (14:00-22:00), dla młodzieży tel. 116 111 (12:00-02:00). Nasz serwis nie jest przeznaczony dla osób znajdujących się w sytuacji zagrożenia życia.