Trudności w szkole - czy moje dziecko ma dysleksję?

czwartek, 9 grudnia 2021

:: Konsultacje i terapie z psychologiem online- umów najbliższy termin >

Przemoc

Trudności w szkole - czy moje dziecko ma dysleksję?
 
O pojęciu dysleksji mówi się coraz częściej, zajmują się nią neurolodzy, psycholodzy, pedagodzy, jak i nauczyciele. Szacuje się, że dysleksja dotyka od 10% do 15% ludzi.
U dzieci najczęściej występuje dysleksja rozwojowa.
Dysleksja rozwojowa to: ,,specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania u dzieci pojawiające się od początku nauki szkolnej, występujące pomimo normalnego poziomu inteligencji, braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego oraz schorzeń neurologicznych”1.
 
 
Dysleksji często towarzyszy szereg trudności takich jak:
  • trudności w pisaniu, które nazywane są dysgrafią;
  • zaburzenia percepcji wzrokowej, słuchowej, integracji percepcyjno-motorycznej, lateralizacji, które zwykle stwierdza się u dzieci z dysleksją rozwojową;
  • niekiedy także występują zaburzenia mowy, uwagi i pamięci.
 
Dysleksja często współwystępuje z innymi trudnościami. Współcześnie podaje się, że dysleksja rozwojowa ,,nie jest zjawiskiem jednorodnym, zarówno pod względem objawowym, jak i etiologicznym2”.
Objawy dysleksji:
  • opóźniony rozwój mowy,
  • mała sprawność ruchowa
  • trudności z czytaniem, rozpoznawaniem słów i liter, przekręcanie wyrazów, czytanie od tyłu; nieczytanie ze zrozumieniem;
  • wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów lub ró
  • żnicowaniu podobnych głosek,
  • trudności w opanowaniu poprawnej pisowni, pomijanie liter, brzydkie pismo;
  • trudności z rysowaniem;
  • błędy ortograficzne, interpunkcyjne;
  • niedostrzeganie figur przestrzennych;
  • problemy z geografią, rozumieniem map;
  • problemy z zajęciami w-f, koordynacją ruchową;
  • tracenie cierpliwości;
  • niemożność skupienia uwagi na dłużej, trudność z koncentracją na jednym zadaniu, dziecko woli robić wiele rzeczy na raz;
  • problem z zapamiętywaniem słów, uczeniem się wierszyków, miesięcy;
  • oburęczność, mylenie prawej i lewej ręki;
  • problemy z zapamiętywaniem słów, wierszyków, piosenek, miesięcy;
  • trudności w nauce języków obcych;
  • trudności w uczeniu się pamięciowym.
 
Przyczyny dysleksji W przypadku dysleksji upatruje się przyczynę w zakłóceniach rozwoju ośrodkowego układu nerwowego. Jednakże czynniki genetyczne również są brane pod uwagę, jako ze dysleksja może być zaburzeniem występującym rodzinne z powodu dziedziczenia genetycznego, które występuje częściej u chłopców. Nie wyklucza się również czynnika emocjonalnego przy dysleksji rozwojowej. Jak mogę pomóc? W temacie działań, które należy podjąć jest to przede wszystkim kontakt ze specjalistami. Dziecko z dysleksją rozwojową wymaga diagnozy oraz terapii psychologiczno-pedagogicznej. Wartym zaznaczenia jest, ze przypadku dysleksji rozwojowej terapie te są bardzo skuteczne i w większości przypadków jest możliwe spore poprawie funkcjonowania dzieci3.
 
Dzieciom z dysleksja przysługują rozporządzenia prawne, takie jak:
  • Prawa ucznia dyslektycznego w szkole;
  • Rozporządzenie MENiS dotyczące specyficznych trudności w uczeniu się;
  • Rozporządzenie MENiS dotyczące warunków i sposobu oceniania;
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych;
  • Dostosowanie warunków na egzaminach zewnętrznych - sprawdzian, egzamin gimnazjalny i maturalny.
 
Gdy zauważa się trudności u dziecka lub u nastolatka trzeba starać się dziecku pomóc, to nasza odpowiedzialność. Można porozmawiać na ten temat w szkole, bądź umówić poradę z psychologiem, by sprawdzić czy dziecko przejawia dysleksję, czy nie.
 
Pamiętajmy, ze pomoc przy dysleksji przynosi znaczącą poprawę funkcjonowania, a lepsze zrozumienie z czym mierzy się dziecko przynosi ulgę.
 

Marianna Olga Bonet

studentka psychologii


1 Dysleksja w: Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/dysleksja;4008086.html
2 Tamże
3 Tamże

Nasi specjaliści

Aneta Styńska
Aneta Styńska
Psycholog
Psychoterapeuta
Trener żywienia
Diagnostyka
Anna Jabłońska
Anna Jabłońska
Psycholog
Seksuolog
Psycholog dziecięcy
Alicja Krawczyk
Alicja Krawczyk
Psycholog
Doradca zawodowy
Praktyk terapii BSF
Diagnostyka
Hanna Świerczewska
Hanna Świerczewska
Psycholog
Psychotraumatolog
Psychoonkolog
Łukasz Choinkowski
Łukasz Choinkowski
Psychoterapeuta
Barbara Wysocka
Barbara Wysocka
Psycholog
Terapeuta SFBT
Magdalena Kowalska
Magdalena Kowalska
Psycholog

Jak kupować? Wybierz produkt odpowiedni dla Ciebie Podaj nam swoje dane Dokonaj opłaty Aktywacja następuje w ciągu 24 godzin od momentu wpłaty środków

Jeżeli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, zadzwoń pod numer alarmowy 112 (Polska) lub udaj się do najbliższej jednostki pogotowia ratunkowego lub policji. Możesz również skorzystać z bezpłatnego kryzysowego telefonu wsparcia. Numer dla dorosłych tel. 116 123 (14:00-22:00), dla młodzieży tel. 116 111 (12:00-02:00). Nasz serwis nie jest przeznaczony dla osób znajdujących się w sytuacji zagrożenia życia.